top of page

עקרונות חשובים בעולם העסקים

אגדה סינית ידועה מספרת על תלמיד אנגלי שנסע עד לסין הרחוקה כדי ללמוד את סודות המזרח מחכם סיני גדול. כאשר הגיע התלמיד אל ביתו של החכם, הוא קיבל את פניו בברכה, וכיאה למסורת האירוח הסינית מזג לו תה. החכם המשיך למלא את כוסו של התלמיד גם כאשר הכוס כבר נתמלאה. שאל התלמיד את החכם "מדוע אתה ממשיך לשפוך עוד ועוד תה לכוס המלאה?" החכם הסיני השיב לו "כדי להמחיש לך שאי אפשר למלא כוס מלאה. כדי שאוכל ללמד אותך, עליך להיפרד מידע קודם ולרוקן את ראשך מדברים שאתה יודע." כיועץ עסקי עם ותק של למעלה מ-10 שנים אני לא יכול שלא להתפעל מהאגדה הזו ואני משתמש בה תכופות מאחר והיא מציגה באופן ציורי להפליא שלעיתים אנחנו צריכים לאתגר ולרענן את "שק" הדעות, ההרגלים והעמדות שלנו כדי להגיע להישגים ולחולל שינויים בחיינו. וכמו בחיים גם בעסקים יש הרבה מאוד משפטים יפים שלא עומדים במבחן המציאות. אני מספק שירותי ייעוץ עסקי לעסקים וחברות בסדרי גודל שונים ומגוונים, ואני עובד עם אנשים כל היום. אני נתקל במשפטים, פתגמים ואמרות שפר רבות שחלחלו כל כך עמוק לתרבות העסקית עד שהגעתי למסקנה שהדרך הכי טובה להלחם בהן היא רק בעזרת פתגמים מנוגדים להם.

בכתבה הבאה אני אסקור עקרונות חשובים בעולם הניהול והעסקים, אעשה סדר בבלגאן ואשים את כל הקלפים על השולחן.

יש משפט שחוק אחד שכל מאמן עסקי או יועץ עסקי שומע לפחות פעם ביום – "אני הולך/ת בעקבות הלב שלי. אם אני אפעל על פי התשוקה שלי, בוודאי אצליח". אם חברה לייעוץ עסקי נותנת לכם עצה ללכת עם הלב שלכם, אז כדאי לכם לחפש חברת ייעוץ עסקי אחרת ויפה שעה אחת קודם. המשפט היפה והאלמותי הזה נמצא כאן איתנו כבר משנות ה-70 של המאה ועשרים ועם הזמן הפך למעין "עובדה בשטח". במציאות, התשוקה שיש לנו בדרך כלל אינה קשורה לעבודה שלנו או ללימודים. אך התרבות שלנו אומרת להפוך את התשוקות שלנו לקריירה רווחית. אין פלא, אפוא, מדוע בשנים האחרונות אנחנו עדים להחלפה אינטנסיבית של עבודות וחוסר שביעות רצון של עובדים מהקריירה. "תעשה רק מה שאתה אוהב" – זה עוד משפט שאני שומע תכופות ממנהלים בדרגים שונים ואז הם מיד מדברים איתי על האצלת סמכויות. אני חייב, כמובן, לתת למשפט הזה קונטרה. התשובה שלי ל"משפט המחץ" הזה מגיעה בדמות פתגם ידוע אחר: "אל תעשה מה שאתה אוהב, אהוב את מה שאתה עושה". הצלחה בקריירה בעיני אינה אבסולוטית היא תוצר של שביעות רצון סובייקטיבית. ושביעות רצון מגיעה עם ניסיון, התמקצעות ושליטה. "אם אני אתרכז במה שאני טוב בו, בוודאי אצליח" – את המשפט הזה אנחנו, היועצים העסקיים, שומעים בעיקר אצל בעלי עסקים בתחילת דרכם ומשפט זה כמעט תמיד עולה כאשר מתחילים לדבר על הכנת תוכנית עסקית. כדיי להפוך עסק למצליח אין די בכישרון בתחום מסוים. אם היה בזה די הרבה אנשים מוכשרים היו מצליחים. כדי לשגשג בעולם העסקים צריכים לצאת מהאזור הנוח שלנו ולאתגר את עצמנו. צריך להתרכז במה שאנחנו עושים טוב ובעטיו הקמנו את העסק, אבל גם צריך לשכלל את הכישרון שלנו וללמוד עוד היבטים עסקיים, ביניהם: ניהול עובדים, חשבונאות, תכנון פיננסי וניהול תקציבים, עבודה עם ספקים ולקוחות, מכירות, שיווק ועוד.

להגשים חלומות במקום לרדוף אחרי פנטזיות

נראה שללכת בעקבות התשוקה שלנו נשמע כמו עצה אידיאלית, אבל לרוב היא לא תוביל אותנו לשום מקום מלבד לתחושות של תסכול. כיועץ עסקי אני מציע ללקוחות שלי להתמקד במה שהם עושים וביחד מתווים דרכים להגביר את שביעות הרצון שלהם מהקריירה. אני מאמין שאפשר לחוש מעין תשוקה מעשית לעבודה ובלבד שהיא מבוססת על מחויבות, ניסיון וסקרנות.


bottom of page